Agile, Big Data, Blockchain en Artifical Intelligence worden breed omarmd. Noem ze het nieuws van de afgelopen tijd. Noem ze hypes of trends. Noem ze de basis van dé digitale transformatie. Of is het gewoon één van de ingrediënten om een dienst of product te promoten. Worden de diensten en producten er nu echt beter van?

Artifical Intelligence staat zeker hoog op de lijst van hypes. Google heeft er een aparte investeringstak voor opgezet. Klantenservices worden voorzien van chatrobots die je vragen beantwoorden. En de potentie voor de gezondheidszorg, marketing en automotive is enorm. Maar is AI-bier nu echt lekkerder dan een goed speciaal biertje? AI-systemen verzamelen en verwerken feedback van gebruikers om dit AI-biertje te creëren. Het geeft in ieder geval media-aandacht en zal de verkoop vast ten goede komen.

Agile. Ieder bedrijf of iedere potentiele werknemer moet tegenwoordig agile zijn. Voegt het iets toe aan je bedrijf?
Netflix ontstond nadat de oprichter een boete van 40 dollar moest betalen toen een film te laat werd ingeleverd. Het idee was geboren, dvd’s werden voor onbepaalde tijd verhuurd en via de post verstuurd. Streaming kwam beschikbaar en Netflix paste aan. Streaming werd groter, en Netflix paste aan.
De essentie is snelheid van reageren. Een project en zijn omstandigheden veranderen en jij moet je daaropaan kunnen passen. Zodat, ondanks alle hindernissen die je onderweg tegenkomt, je resultaat behaald wordt. Met de snelheid van de onze tijd en maatschappij van tegenwoordig, is snel kunnen anticiperen en reageren dus van groot belang. Los van of ‘we’ echt agile zijn of werken.

Big data is nog zo’n buzzword dat we overal tegen komen. Gebruik big data en het bedrijf wordt een succes. “Hoe meer data, hoe meer kennis”. En dat is nu juist de essentie. Iedereen kan data verzamelen. Maar hoe gebruiken we de verzamelde data? Interpreteren we het goed, en zorgen we dat het betekenisvol is? Er vanuit gaande dat je verzamelde dat betekenisvol is, kun je de afzetmarkt voor je product vergroten. Dus ja het is een hype, maar ja het kan ook een enorme waarde hebben.

Blockchain = bitcoin. Tenminste dat is voor de gemiddelde leek het geval. Maar de kansen en mogelijkheden zijn enorm. En we zijn niet de enige die dat zien. Dus het is een hype, maar met de ontwikkelingen die in een rap tempo gaande zijn, wel één met enorme impact.

En zullen we de bal zelf maar even binnen tikken? We doen heerlijk mee aan deze trends en hypes. Maar wel om de goede reden, we geloven in Blockchain, Big data en al die anderen. Dus blijf kritisch, is het een toevoeging op je product of dienst, en vooral zet je het op de goede manier in? Of is het alleen maar een manier om zichtbaar te blijven in onze hype wereld?