“Digitale transformatie in de praktijk”

Een succesvolle digitale transformatie vereist het continue maken van afwegingen. Hoe (bege)leiden succesvolle CEO’s hun ‘business’s reinvention’. Want laten we eerlijk zijn, het is een beetje gokken. Je weet dat je in moet zetten om te winnen, maar waarop je in moet zetten? Ondertussen moeten de zaken wel gewoon doordraaien, daarom vinden de digitale initiatieven vaak in de marges van de bedrijfsvoering plaats.

“Digitale transformatie evolutie of een revolutie?” was de vraag die we ons eerder stelde. Hoe zorg je dat de revolutie voorkomen wordt en de transformatie een evolutionair proces is? Waarbij je zorgt dat “de een zijn dood is de ander zijn brood” niet voor jou gaat gelden.

Een transformatie zonder verandering in het hart van het bedrijf zal gedoemd zijn te mislukken. Er zullen kleine dingen veranderen, maar er zal een hang naar het oude blijven. Daarom moeten er echte beslissingen genomen worden. Maar ook hier wel weer met de afweging, wat heeft prioriteit? Een succesvolle digitale implementatie kent vier fases (Dahlstrom, 2017):

  • Discovering the ambition for the business based on where value is migrating

  • Designing a transformation program that targets profitable customer journeys

  • Delivering the change through an ecosystem of partners

  • De-risking the transformation process to maximize the chances of success

Discover – bepaal de ambitie door het gebruik van data en analyses. Deze geven structuur in een grote beslissing, maar de analyse moet wel met het oog op de toekomst zijn en niet alleen naar het verleden kijken. De meeste succesvolle opmerkelijke digitale innovaties zijn er allemaal op gericht om door het gebruik van connectiviteit en data de klantervaring te verbeteren. Anderzijds proberen ze door nieuwe communicatie vormen de producten of diensten te hervormen (Dawson, 2017).

Design – maak een plan. Stel een team samen dat er dagelijks aan werkt, en het er niet even bij doet. Vervolgens moet het plan ‘verkocht’ worden aan de belangrijkste stakeholders. Hierbij is de cruciale beslissing wanneer je dit communiceert en vooral ook met wie. Hierbij zijn influencers zowel binnen als buiten het bedrijf erg belangrijk.

Beslissingen tijdens de transformatie zijn niet de beslissingen die even genomen worden. Zorg dat je tenminste wekelijks goed op de hoogte bent van de progressie van de keys (Dorner, 2015).

Deliver – voer het plan uit, maar met tussentijdse aanpassingen. Hierbij is de ‘resource allocation’ van essentieel belang, in welk tempo vindt dit plaats en volgens welk proces. Dus kijk niet jaarlijks naar het budget, maar monitor continue.

De-risk – vergroot de kans op succes. Meer dan 70 procent van de transformatie processen mislukken (McKinsey&Company, 2015). Dus denk vooraf goed na over de ‘quick wins’ tegenover de uiteindelijk omzet en kosten. En vooral, maak ook hier de juiste keuzes in.

Dus een succesvolle digitale transformatie moet, met een goed opgezet evolutionair plan leiden tot uiteindelijke een revolutie vanuit de kern van het bedrijf.

Vorige
Vorige

Aapies, API’s en security…

Volgende
Volgende

Vingerafdruk en gezichtsherkenning – Alles over Biometrische identificatie