Dynamic pricing: de droom van elke (online) retailer?

Posted by on Mar 23, 2017 in Accountancy, Blog, Efficiency, Strategie | No Comments

Dynamic pricing is een bekend concept in de vlieg- en hotelwereld, maar het wordt geleidelijk ook de norm in e-commerce. Prijzen fluctueren aangezien diensten en producten dynamisch aangeboden worden, afhankelijk van allerlei factoren.

Dynamic pricing geeft de retailer zowel mogelijkheden als uitdagingen; big data kan realtime geanalyseerd worden en prijzen kunnen berekend worden aan de hand van bijvoorbeeld social profiling, beschikbaarheid en concurrentie. Wanneer er verwacht wordt dat een klant meer kan en wil betalen voor een product, verhoogt de marge – wat natuurlijk erg aantrekkelijk is.

Een concreet voorbeeld waarbij dynamic pricing gunstig uitpakt is de dalprijs van de NS – korting wanneer je buiten de spits reist. Maar ook de bezorgtijden van Bol.com of Jumbo, waarbij populaire tijden (vaak ’s avonds na 18.00 of zondagmiddag) duurder zijn. In beide gevallen verspreidt de drukte zich, wat een positieve uitkomst is.

Er zit echter ook een keerzijde aan dynamic pricing: klanten kunnen het gevoel krijgen dat hun privacy wordt geschonden. Hun internetgedrag wordt immers in de gaten gehouden, en prijzen worden aan de hand hiervan bijgeschaafd. Ook kan het zo zijn dat wanneer prijzen vaak veranderen, het weerstand kan bieden bij consumenten. Een klant kan zich op dat moment ook beetgenomen voelen; bij een magnetron op Amazon.com kan de prijs tot een verschil van $110 fluctueren.

Maar ook buiten het internet, in supermarkten zoals Albert Heijn of het Britse Safeway, wordt gebruik gemaakt van social profiling – waarbij het bestedingsgedrag van de consument in de gaten wordt gehouden door middel van een loyalty-programma zoals de Bonuskaart. Aan de ene kant krijgt de klant persoonlijke aanbiedingen, wat handig kan zijn. Maar aan de andere kant wordt de klant geprofileerd door de supermarkt; ben je een echte aanbiedingenzoeker, of speelt geld vrijwel geen rol? Eén van de grootste bezwaren hiervan is dat klanten ogenschijnlijk gediscrimineerd worden aan de hand van hun voorkeuren.

Dynamic pricing is een nuttige tool wanneer je in de e-commerce werkt; aan de hand van vraag en aanbod, klantprofielen en concurrentie kun je in een handomdraai je prijzen aanpassen. Grote bedrijven als het eerder genoemde Amazon kunnen wellicht een stap verder gaan dan kleinere webshops. Ons advies? Experimenteer en probeer!

Leave a Reply