Een nieuwe generatie bedrijven: slim of onwetend?

Posted by on May 11, 2017 in Uncategorized | No Comments

Met de opkomst van tech start-ups, is het geen verrassing dat hier ook een nieuw business model bij hoort. Enerzijds gaat het met een bedrijf als Amazon, met een beurswaarde van driehonderd miljard dollar, klaarblijkelijk goed. Echter, ze maken nauwelijks winst. Maar als je dit vergelijkt met Uber en Snap, is het in ieder geval nog iéts. Zo heeft Snap een omzet van 400 miljoen dollar en een verlies van 500 miljoen.

Apparently, ignorance is bliss…

Met ignorance (onwetendheid) wordt in dit geval bedoeld: het besef dat er elke dag en elk moment pieken en dalen zijn wat betreft de winst, maar dat het bedrijf erop wordt ingericht om in te spelen op zowel de pieken als de dalen. Zo kan er altijd worden gereageerd op veranderingen, en zal er daardoor vrijwel niets veranderen in het verdienmodel.

Eigenlijk is dat precies wat vele andere ‘nieuwe’ bedrijven doen: heel goed inschatten wat je nog niet weet, maar in staat zijn om maximaal te kunnen reageren op kansen die zich voordoen in de markt: dit noemen we voor het gemak maar de potentialiteit: het besef dat je niet weet wat er gaat gebeuren, daar je reactiesnelheid op organiseren, en met deze korte-termijn-onwetendheid sneller dan alle anderen te kunnen reageren op kansen die zich overmorgen in de markt voordoen.

Dus, durf jij het aan?

Leave a Reply