De handtekening van de (nabije) toekomst.

Met de komst van de digitale handtekening lijkt de ‘natte’ handtekening te verdwijnen. Naast het feit dat de geschreven vorm voor een enorme papierstroom zorgt, is het ook relatief onveilig. Ook de huidige vorm van de digitale handtekening kan onveilig zijn – ook deze is namelijk relatief gemakkelijk te vervalsen. Zo hebben tussen 2013 en 2016 negen medewerkers van ABN Amro handtekeningen van hypotheekklanten vervalst, om het proces te versnellen.

Een antwoord van Nederlandse bodem is geboren: een handtekening waarmee met 100% zekerheid kan worden vastgesteld dat het daadwerkelijk de handtekening van de verzender is; een koppeling van een digitale handtekening met blockchain. En dat zonder een notaris of advocaat…

LegalThings in Amsterdam heeft de eerste juridische toepassing van blockchaintechnologie geïntroduceerd, wat zou moeten zorgen voor het veilig ondertekenen van contracten, overeenkomsten, recepten van de huisarts; you name it.

Hoe het werkt? Wanneer een document of contract ondertekend wordt met behulp van blockchaintoepassing, wordt het document verifieerbaar. Met behulp van unieke codes worden alle aanpassingen in het document opgeslagen, waardoor het snel zichtbaar is wanneer er veranderingen zijn gemaakt door, bijvoorbeeld, een fraudeur.

Voor het veilig ondertekenen van contracten lijkt blockchain dus een goede oplossing. Maar wanneer banken en notarissen in principe onnodig worden – geldt dit dan ook voor andere controlerende derde partijen, zoals accountants? Aangezien betalingsverkeer sneller en veiliger zou kunnen verlopen dankzij deze digitale handtekening?

Voor accountants geldt ook dat het werk gemakkelijker kan worden – ‘online geld’ kan gemakkelijk in potjes verdeeld worden. Zo kan intern geld beheerd worden voor een bedrijf, maar kun je deze potjes ook verschillende koersen en eigenschappen meegeven.

De blockchain-technologie wordt ook gebruikt voor de bekende online betaalvorm bitcoins. Deze online currency bestaat sinds 2009, en er is tot op de dag van vandaag nooit sprake geweest van fraude of vervalsing. Aangezien het verschaffen van zekerheid de voornaamste taak is van de accountant, zou deze fraudevrije en transparante variant van transacties beheren een grote omslag kunnen zijn.

De vraag is echter: what’s next? Wordt boekhouden een gemakkelijk klusje voor de gemiddelde medewerker? Of wellicht worden privacygevoelige zaken, zoals stemmen en het afsluiten van hypotheken en bankrekeningen een online eitje? We zijn benieuwd naar uw visie!

Vorige
Vorige

Uw onderneming verkoopklaar?

Volgende
Volgende

De circulaire economie en de Tech-sector: een gouden duo?