De digitale behendigheid van werknemers en de “Hype Cycle Digital Workplace”

Heb je als werknemer of ondernemer ook vaak het gevoel dat je het allemaal niet bij kan houden? Voor de meeste handelingen of processen is wel weer een nieuwe service of app beschikbaar, of misschien zelfs wel een nieuwe collega, alias “de robot”. Alles zou jou werk nog makkelijker zou maken…
Gartner heeft in dit verband de ‘Hype Cycle Digital Workplace’ gepubliceerd. Deze Hype Cycle kan jou en ontwikkelaars helpen om keuzes te maken. Want is het nu slimmer om de hoek van artificial intelligence op te gaan, of gaat er veel gebeuren in de hoek van personal analytics of IaaS?

Een digitale bedrijfsvoering vraagt namelijk om snelheid. De veranderingen en bijbehorende mogelijkheden ontwikkelen zich in een rap tempo. Dit vereist snelle, complexe besluitvorming, en een proces van continue patroonherkenning en probleemoplossingen. Kortom digitale behendigheid en vaardigheid zijn essentieel.
En uiteindelijk is het natuurlijk veel breder. De mens staat centraal in een organisatie, maar krijgt meer en meer alternatieve collega’s als machines en intelligente software. En hoe kan je hier optimaal mee omgaan?

Aangezien er maar weinige van ons zijn die al deze ontwikkelingen bij kunnen houden, laat staan implementeren, doet marktonderzoeker Gartner dit voor ons. De hype cycle grafiek laat de verwachtte ontwikkelingen in de ‘digital workplace’ zien met daarbij hun enorme snelle tempo. Denk aan robots als collega’s, Smart Workspaces en IaaS. Uiteindelijk zal er een piek in de hype zijn en daarna volgt de desillusie. Niet alle beloofde services en functionaliteiten blijken echt handig. Maar niet getreurd, voor een deel van deze digitale snufjes volgt er een wederopstanding. Hieruit blijkt pas de echte toegevoegde waarde voor een bedrijf van deze digitale hype, met uiteindelijk positieve bedrijfsresultaten.

De clou van dit verhaal? Helaas is niet alles in deze digitale wereld bij te houden om een werknemer 10.0 te kunnen zijn. Maar door keuzes te maken in hypes, trends en echt toegevoegde waarde kun je een eind komen.

Leave a Reply