Digitale transformatie: revolutie of evolutie?

Posted by on Jun 8, 2017 in Blog, Nieuws, Strategie, TMT | One Comment

“IT is de motor van onze economie”, een uitspraak die inmiddels niemand meer vreemd in de oren zal klinken. Deze IT sector vormt een groot onderdeel van onze digitale transformatie.
Het netwerk van onze interneteconomie is goed voor 5,3% van ons nationaal bruto binnenlands product (bbp) en kent een groei van 7 tot 9% per jaar. Cijfers die pas tot de verbeelding spreken als we onze andere grote economische knooppunten, de Rotterdamse Haven en Schiphol, ernaast leggen. Zij zijn goed voor respectievelijk 3,8% en 3,4% van het nationaal bbp.

Digitale transformatie

Maar wat houdt deze digitale transformatie in? Een term die veelvuldig gebruikt wordt, maar geen duidelijke definitie kent. De meest aansprekende in bovenstaande context is

Digitale transformatie is de evolutionaire of revolutionaire transformatie van business modellen ten gevolge van mobiliteit en internet, gebruik van grootschalige data en / of kunstmatige intelligentie in onze dagelijkse wereld” (Sneller, 2017).

Maar is deze transformatie nu wel zo’n kantelpunt in onze geschiedenis, zoals de berichtgeving van de afgelopen jaren doet vermoeden? In principe zijn de ontwikkelingen evolutionair, aangezien ze geleidelijk tot stand zijn gekomen. Toch voelt het voor veel mensen als een revolutie. Denk aan de taxi industrie die opgeschud werd door Uber, de vastgoedsector die te maken krijgt met leeg lopende winkelstraten. Zij zullen de digitale transformatie zien als een bedreiging.

Maar wat als je als vastgoedsector de positieve kant van deze transformatie gaat belichten? Er zijn dan misschien wel minder winkelpanden nodig, maar er zal alleen maar meer vraag zijn naar datacenters en de daaraan gelieerde gebouwen. Of kijk naar een app als Peerby. De “maakindustrie” zal niet erg blij zijn met de app. Want als iedereen die boor (die gemiddeld 5-15 minuten per jaar gebruikt wordt) gaat lenen in plaats van kopen, hebben zij geen handel meer. Anderzijds zullen de verzekeraars erg blij worden van Peerby, want bij het uitlenen van spullen horen risico’s. En bij risico’s horen verzekeraars.

Dus ook hier geld het eeuwen oude gezegde “de een zijn dood is de ander zijn brood”. Dus zorg ervoor dat ze jou brood niet pakken door mee te bewegen met de transformatie.

New business models

Bij die transformatie horen natuurlijk nieuwe business models. Denk aan de social media die door middel van big data een flinke beurswaarde per gebruiker creëren. Of het ‘oude’ community model wat weer steeds vaker gebruikt wordt, waarbij er een gezamenlijke pot en individu wordt betaald bij bijvoorbeeld pech of schade. Maar ook de introductie van robots behoord hier indirect toe. De hiermee samenhangende kunstmatige intelligentie levert vele voordelen op, maar kent bijvoorbeeld ook de juridische dilemma’s van bijvoorbeeld de zelfrijdende auto die betrokken is bij een ongeluk.

Kortom, zoals altijd kent een transformatie voor en nadelen, maar zorg dat je de trends blijft volgen. Daarmee kun je een (persoonlijke) revolutie voor blijven en misschien zelfs wel optimaal gebruik maken van de voordelen van deze digitale transformatie.

1 Comment

  1. JOINSON&SPICE “Digitale transformatie in de praktijk” - JOINSON&SPICE - Auditing and Accounting in TMT
    June 15, 2017

    […] “Digitale transformatie evolutie of een revolutie?” was de vraag die we ons eerder stelde. Hoe zorg je dat de revolutie voorkomen wordt en de transformatie een evolutionair proces is? Waarbij je zorgt dat “de een zijn dood is de ander zijn brood” niet voor jou gaat gelden. […]

    Reply

Leave a Reply