Administratieve cockpits geven sturing aan ondernemingen?

Hype of trend. Zeg het maar.

Aanbieders van administratieve software, administratiekantoren, accountants. Allemaal schreeuwen ze het van de daken: zonder dashboards ben je stuurloos. “coaches” helpen je om je ‘ondernemersbeslissingen’ te onderbouwen. Financiële Cockpits brengen je ondenemersreis weer in control, portalen gaan de data voor je koppelen waar ze maar kunnen zodat het allemaal weer eenvoudig wordt. Duidelijk is hier sprake van een trend. SBR, xbrl, … toverwoorden voor de nieuwe magic. Bij JOINSON&SPICE zijn wij er van overtuigd dat dit allemaal buitengewoon nuttige ontwikkelingen zijn. Sterker: we ontwikkelen zelf stevig mee! En toch zijn we huiverig dat de trend tot hype wordt.

Marktkoopman

Een voorbeeld. Jacob is een gewaardeerd marktkoopman. Hij handelt al jaren in tassen, een zorgvuldig opgebouwde collectie. Hij heeft een overzichtelijke boekhouding. Op kasbasis. Lekker overzichtelijk. Feilloos weet hij wanneer de prijzen op zijn krijtbordjes aandacht nodig hebben, wanneer hij misschien wat harder moet aanprijzen of wanneer hij toe is aan zijn nieuwe Mercedes. Zeker niet omdat hij daarvoor in de boekhouding kijkt. Welnee, de marktkoopman weet gewoon wanneer dat uit kan. Dat voelt hij op basis van zijn jarenlange ervaring en dat weet hij omdat hij in zijn “schaduwadministratie” kijkt: zijn portemonnee. Kortzichtig, onverstandig? Wie het weet mag het zeggen. Een ding is wel duidelijk: Jacob is uitstekend in control; zijn boekhouder volgt hem op de voet. Zeker, maar hij heeft hem niet echt nodig voor zijn ondernemerskeuzes. Wel om te bevestigen of om samen te kissebissen over de markt, de politiek en uiteraard de fiscus.

Geavanceerd

Mooi voorbeeld dat de vinger op de zere plek legt: een ondernemer die vanuit zijn getallen stuurt is een gevaar voor de samenleving. Die mist het gevoel en de ervaring voor echte verstandige beslissingen. En daar zit precies onze angst. Het toepassen van dashboards levert niet de meerwaarde op die deze toepassingen beloven, daar zijn heel andere vaardigheden, technieken en kennis voor nodig. Het voorbeeld van de marktkoopman is natuurlijk te simpel voor veel business models. Direct toegegeven. Maar de kern van mijn betoog is dit: geavanceerde monitoring werkt alleen in een omgeving waar ook randvoorwaardelijke andere variabelen zijn gerealiseerd. En dat zijn niet alleen de meetbare. Laat ik er een noemen: reflecteren is misschien wel de meest veronachtzaamde kwaliteit van een ondernemer. Reflecteren aan de hand van portals, cockpits en sbr rapportages is prima, maar portals zonder reflectie zijn niks waard. Zo, dat is er uit.

Focus

Een succesvolle ondernemer – management literatuur te over die dit onderstreept – heeft focus, visie, een stip aan de horizon. En zet effectieve middelen in zoals hiervoor beschreven. Maar grappig genoeg zijn de beste ondernemers die wij kennen eigenlijk helemaal niet zo van die dashboards: die hebben hele andere informatiekanalen die voor hen vele malen belangrijker zijn. Die volgen de markt, de concurrent en de politiek. Die kennen de uitdagingen van morgen, niet die van de achteruitkijkspiegel. Die spreken zo af en toe met hun bankier en accountant. En – net zoals de marktoopman uit ons voorbeeld, zijn portemonnee als leidraad gebruikt – weten vrij scherp wel waar ze staan. Ze kijken heus wel in hun boekhouding en klikken van tijd tot tijd rond op hun dashboards om hun ondernemerschap te ijken, om te zien waar het heen gaat. En daar komt uiteraard ook de kracht van een goede administratieve organisatie om de hoek, liefst in combinatie met efficiënte dashboards die de realiteit scherp blootleggen, want dat zijn wel zijn instrumenten. Enkele van de velen.

Dienstbaar

Wij focussen graag mee met onze klanten. Bij JOINSON&SPICE praten we vooral graag over die andere aspecten die echt van belang zijn. Met begrip van de markt. We dagen de klanten uit en we houden hen scherp. In de juiste volgorde: als je de focus van de ondernemer kent, dan volgt de cockpit wel. En dan gaan de adviezen veel beter passen, de jaarrekening laat dan pas goed zien waar het in de onderneming om draait. Dat doen we omdat we weten dat de boekhouding, de jaarrekening en de fiscale adviezen alleen maar dienstbaar kunnen zijn aan de onderneming. Ouderwets? Absoluut niet! Wij duiken diep de data van de klant in. En we bouwen mooie cockpits. Brengen efficiency-verbeteringen aan in de administratie met scanning technology en bouwen samen met de klant toepassingen met REST-api’s.

Business Coach

Oké. Cockpits zijn in, zijn goed en zijn in toenemende mate nodig. Maar ingebed in iets veel groters: ondernemerschap. En daar is JOINSON&SPICE dan weer van. Vanuit onze eigen rol en met verstand van zaken.