Fiscale gevolgen voor Airbnb-verhuur: “too little too late”?

Airbnb too little too late?

Het regent Airbnb-gerelateerde klachten in Amsterdam– vanuit bewoners, maar ook vanuit de politiek. Het is toegestaan om je huis te verhuren via Airbnb, tot een maximum van 60 dagen per jaar en 4 personen per keer. Maar deze regels blijken vaker niet, dan wel te worden nageleefd .

Amsterdams Wethouder Laurens Ivens (bouwen en wonen) heeft eind november 2016 een overeenkomst gesloten met Airbnb om illegale hotels, overlast, uitbuiting en drukte tegen te gaan. In geval van overlast, kunnen omwonenden het telefoonnummer van de betreffende verhuurder opvragen. Ook heeft Airbnb een limietknop op de website geplaatst – na 60 dagen verhuur komt het huis of appartement voor de rest van het jaar op ‘volgeboekt’ te staan.

Dit resulteerde 6 februari jl. in de uitgifte van de hoogste boete voor Airbnb-verhuur ooit: 297.000 euro. Dit bedrag is verdeeld over 11 huizen van dezelfde huiseigenaar én het sleutelbedrijf die verantwoordelijk is voor de verhuur van de appartementen en het binnenlaten van de gasten– Iamb&b.

Hoe gaan andere grote steden hiermee om? New York wil juist niét dat mensen hun huis voor korter dan 30 dagen verhuren, omdat zij niet willen dat buren elke week weer andere mensen naast hen kunnen verwachten. Men riskeert een boete van $7500. In Barcelona moet een vergunning aangevraagd worden. In Berlijn mogen huiseigenaren alleen nog een kamer van hun huis verhuren – of zij riskeren een boete van $100.000. In Parijs ligt de toegestane lengte van huisverhuur op 120 dagen, en in Londen op 90 dagen.

Of ‘kleinere’ verhuurders in Amsterdam gepakt gaan worden is nog maar de vraag. Volgens de Airbnb-tegenbeweging Platform 1013 is het makkelijk voor een huiseigenaar om na de 60 dagen op Airbnb over te stappen op, bijvoorbeeld, Booking.com en HomeAway. Amsterdam is de eerste stad die regels vast heeft weten te leggen in samenwerking met Airbnb – de vraag is alleen of deze regels voldoende zullen zijn om woningoverlast tegen te gaan, en of deze regels niet te laat zijn ontstaan.

De Belastingdienst is inmiddels ook een onderzoek gestart naar het gebruik van Airbnb, en heeft fiscale regels voor de deeleconomie opgesteld. Bekend is wel dat hier (te) weinig op gecontroleerd wordt. De vraag blijft: is er te laat ingegaan op initiatieven als Airbnb, en zal er in de toekomst sneller ingegaan worden op vergelijkbare initiatieven? Only time will tell!

 

Leave a Reply