Sectorstudie ING: specialisme ontwikkelen als succesfactor

Posted by on Oct 9, 2013 in Accountancy, Specialisatie, TMT | 2 Comments

Vandaag is de ING sectorvisie Accountantskantoren gepubliceerd die ik met herkenning heb gelezen. De daar genoemde succesfactoren sluiten mooi aan bij JOINSON & SPICE. Groeien in een krimpende markt is volgens Sasja van As-Winters mogelijk door een of meer specialismen te ontwikkelen. De focus op TMT past wat dat betreft helemaal in het profiel.

Ook een strak financieel beheer – lees kostenbesparingen – wordt als succesdriver genoemd. De ontwikkeling die met Louren in gang is gezet voor een effectief communicatieplatform met klanten en later ook partners is daar een voorbeeld van. Effectief communiceren levert snel financieel resultaat op.

Nog enkele succesfactoren die in het oog springen:

Succesfactoren en bijbehorende omgevingsfactoren

Succesfactoren en bijbehorende omgevingsfactoren

– Goed presterende kantoren stellen het klantbelang centraal in hun bedieningsconcepten – iets dat volgens het rapport geen vanzelfsprekendheid is, maar een actieve driver is bij succesvolle kantoren;

– Kunnen beschikken over aanpassingsvermogen om veranderende klantwensen om te zetten in dienstenconcepten;

– Een duidelijke strategie met de spreekwoordelijke ‘stip op de horizon’. Weten dus waar het kantoor naar toe wil ontwikkelen.

Het ontwikkelen van een specialisme wordt in de interviews die ING onder kantoren hield getipt als middel om het verschil te maken. Nu weet ik uit jarenlange ervaring dat verschil maken door ontwikkeling van sectorexpertise geen sinecure is. Dat vraagt om een lange adem waarbij een goed werkend content systeem key ter ondersteuning van het specialisme bepalend kan zijn.

Al met al een lezenswaardige studie om je te helpen selecteren als je van accountant wilt wisselen….

 

 

2 Comments

  1. Bart Beukers
    November 11, 2013

    Interessante studie, goede tip!

    Het gaat er inderdaad om hoe je doorlopend de juiste informatie bij je client krijgt en inspeelt op ontwikkelingen.

    Reply
    • Louis van Garderen
      January 1, 2014

      Hoop dat je wat had aan de tip. Dashboards zullen meer en meer een kwestie worden tussen klant en accountant.

      Reply

Leave a Reply