Oke, ik beken.

Posted by on Aug 19, 2013 in Accountancy, Blog, Specialisatie, TMT | No Comments

Flesje goede wijn en TMT? Zoek de overeenkomsten! Deze maand een vakantiebreak in Frankijk dus wijn als handvat voor deze blog, hoe kan het anders. Nu valt er over wijn veel te zeggen: een complex product bij uitstek. Dat doet me denken aan mijn vorige blog over sectorspecialisatie. Wijn en sectorspecialisatie: ik zie een parallel. Ik zet de klant graag iets voor waar hij echt beter van wordt; dat hem toevoegt, waar hij scherpere inzichten van krijgt. Maar bij welke gelegenheid past sectorspecialisatie dan?

 

Wijnkeuze, sectorkeuze

Wijn is geen simpel product. Je staat voor de schappen, maar welke wijn, wanneer drinken en met wie…. Met de keuze voor welke sector je als accountant er wilt zijn gaat wijnkeuze parallel: de ene sector is de andere niet, de ene accountant de andere ook niet! Toch heb ik het bij deze vraag wat makkelijker dan bij de slijter: voor mij ís TMT geen vraag.

Hartje Amsterdam

Toen ik in 1999 in hartje Amsterdam vestigde heb ik de stad snel echt leren kennen: Amsterdam is TMT. Ik viel met mijn neus in de boter. De zeepbel van startups was aan het groeien en leek maar niet te stoppen. Media bedrijven stortten zich op de wereld van internetmarketing, de eerste e-commerce bedrijven (orange.com) en internet serviceproviders (Demon Internet) leken de successtories van de toekomst. Leuk om ze te bedienen, veel geleerd. Veel afgeleerd ook. Veel gewonnen, veel verloren. Een ding is zeker: als deze sector je te pakken krijgt, laat die je niet meer los.

Geboeid

Wat maakt de TMT sector zo boeiend? Eigenlijk is het de complexiteit van de sector: geen twee bedrijven zijn aan elkaar gelijk. Zalando is niet vergelijkbaar met Bol. En Tele2 niet met Vodafone. De vraagstukken zijn lang niet meer zo standaard als je zou wensen. De omgeving is ontzettend complex. Dus moet je als accountant scherper zijn dan ooit om te overzien waar het om gaat. Dat is het eerste.

Het tweede dat boeit is de snelheid waarmee de parameters veranderen: wat vandaag geldt, telt morgen al niet meer als basis. Vertrouwde aannames verdwijnen, regels worden moeilijker toepasbaar en de financieringshorizon is eerder in maanden dan in jaren. Dus moet je als accountant flexibel zijn: snel kunnen schakelen en je ervaring toetsen en bijstellen. De internet bubble was daarvan een mooi voorbeeld….

Ten derde is de traditie in het museum bijgezet, want tradities bestaan niet meer in TMT. Geld verdienen wordt niet meer gebouwd op bestaande modellen. Verrassende combinaties van verdienmodellen wisselen elkaar af. Korte- en langetermijndoelen zijn niet langer strijdig, maar versterken elkaar. Soms.

Variëteit van bedrijven, snelheid van veranderingen en gebrek aan tradities zijn de nieuwe randvoorwaarden voor de accountant geworden. En dat boeit, want als je je werk dan goed wilt doen wordt je teruggeworpen op je eigen kracht en op de kennis en ervaring van de sector.

Niet volgen maar anticiperen

En wat nog veel meer boeit, is dat je als accountant pas overleeft als je de achteruitkijkspiegel gebruikt om te remmen, maar vooral om vooruit te kijken. Je laveert met je klanten mee door een landschap van regels (OPTA, NMA, privacy, security),  van technologische ontwikkelingen en van nieuwe toetreders en afhakers. Spelregels veranderen, risico’s doemen op waar ze nooit eerder zichtbaar waren en administratieve systemen staan niet langer in beton gegrift maar hangen in de lucht. Dus ben je als accountant helemaal bij in de sector. Lees je er over, volg je de blogs en probeer je de klanten voor te zijn. Niet als haantje de voorste, maar als de beste toepasser van je eigen deskundigheidsgebied.

En dan komt het

Als je eenmaal de smaak van TMT te pakken hebt, laat dat je niet meer los. Je wordt alsmaar nieuwsgieriger en – dat maat het zo leuk – deskundiger. Je leert andere dienstverleners te waarderen of te mijden. Je voelt risico’s op je klompen aan. En dan kijk je nog even snel in de achteruitkijkspiegel en kom je tot de conclusie: Je bent een TMT accountant.

De juiste wijn bij het juiste gerecht

Een slobberwijntje mag dan lekker weg drinken, een goed gegrilde cote de boeuf is er niet mee geholpen. Daar hoort iets rijkers bij; vol en complex. De accountantstitel mag dan genoeg lijken, de ideale combi met TMT is het niet op voorhand. Daarvoor is meer nodig: kennis van de sector.  In 1999 heb ik de TMT sector leren ontdekken. Sindsdien laat het mij niet meer los; laat ik het maar gewoon toegeven: ik ben een TMT accountant.

Santé!

Leave a Reply