Privacy op het internet: een façade?

Posted by on Apr 20, 2017 in Blog, Nieuws | No Comments

Afgelopen maand tekende President Trump voor een nieuwe wetswijziging, waarin staat dat providers in de Verenigde Staten het surfgedrag van klanten zonder hun expliciete toestemming mogen doorverkopen. Onder Obama waren providers nog verplicht hun klanten hiervoor eerst om goedkeuring te vragen. Aangezien consumenten op veel locaties binnen de Verenigde Staten niet kunnen kiezen bij welke provider ze een abonnement afsluiten, worden ze noodgedwongen om bij een partij terecht te komen die hun data doorverkoopt.

Maar ook in Nederland spelen de onderwerpen privacy en internet; sinds juni 2016 combineert Google bij sommige gebruikers de gegevens uit de eigen diensten – zoals de zoekmachine, Google Maps en Gmail – met data van DoubleClick, een advertentiebedrijf dat Google in 2007 overnam. Nederland staat wereldwijd op de tweede plek wat betreft zoekopdrachten over privacy; Nederlanders zijn – terecht –  sceptisch en kritisch.

Google eindigt deze week hun ‘privacytour’; een tour waarin een Google caravan de afgelopen maand naar 20 dorpen en steden in alle Nederlandse provincies  afgereisd is om mensen in te lichten over hun privacy, en om hen on the spot de gelegenheid te geven een privacy-check te doen. Deze kan overigens ook online.

Google heeft haar privacyinstellingen toegankelijker en begrijpelijk op papier gezet, in tegenstelling tot die van andere webdiensten. Hiervoor kreeg Google wel een flinke tik op de vingers van het College Bescherming Persoonsgegevens; zomaar de voorwaarden versimpeld bewoorden mag niet zonder de gebruikers ingelicht te hebben.

In hoeverre de privacytour, de herschreven privacyinstellingen en de campagne hier omheen geholpen heeft, is nog niet zeker. De caravan is in ieder geval gekocht door Google, dus hij kan nog op veel verschillende manieren ingezet worden.

Leave a Reply